Premiera negativa: Comisia Europeana a amendat cu un milion de euro un operator economic roman. Cu ce consecinte? Expertul in concurenta Valentin Mircea, fost vicepresedinte la Consiliul Concurentei, semnaleaza cel putin trei consecinte directe ale deciziei Comisiei Europene de amendare a OPCOM si Transelectrica cu un milion de euro. Expertul anticipeaza despagubiri semnificative care vor fi cerute Transelectrica de companiile din UE afectate.

Arhiva

Ewoud Sakkers, DG Competition, in dialog cu Valentin Mircea, expert concurenta, fost vicepresedinte CC (video-conferinta Bucuresti - Bruxelles) 


In premiera, in Romania, video-dezbatere interactiva Bucuresti-Bruxelles "Profesionistii-concurentei": Afectarea reputatiei, cea mai grea pierdere in cazurile de inalcare a regulilor concurentei. Nu este exclusa raspunderea penala individuala


Transcrierea interventiei d-lui Ewoud Sakkers la Seminarul "Profesionistii Concurentei) (en.)

Comisia Europeana a amendat cu un milion de euro OPCOM, operatorul pietei de energie electrica si de gaze naturale din Romania si pe compania mama, Transelectrica, pentru abuz de pozitie dominanta, printr-o decizie facuta publica saptamana trecuta (5 martie 2014). OPCOM are rolul de administrator al pietei de energie electrica in Romania.

Decizia Comisiei Europene pe scurt:

  • OPCOM a discriminat comerciantii de electricitate stabiliti in alte tari decat Romania (traderi - firme care desfasoara activitati vanzare si cumparare de electricitate pe pietele angro - n.r.), cerandu-le sa se inregistreze pentru a fi platitori de TVA in Romania, desi acestia erau deja inregistrati ca platitori de TVA in tarile lor de origine.
  • Aceasta obligatie nu a fost rezultatul legislatiei romanesti, ci a rezultat ca urmare a cerintelor OPCOM. Abuzul [de pozitie dominanta - n.r.] s-a manifestat in perioada 2008-2013. Lipsa de acceptare a intrarii pe piata a altor traderi din tarile UE pe piata angro de electricitate din Romania a creat o bariera artificiala pentru traderii din UE si a redus lichiditatea pe intrega piata romaneasca de electricitate - se arata in declaratia cu privire la Decizia CE (link Decizia Comisiei Europene de a amenda OPCOM si, implicit, Transelectrica - en. - declaratie)

Despre OPCOM

OPCOM (Operatorul Pietei de Energie Electrica) furnizeaza cadrul pentru desfasurarea tranzactiilor comerciale in cadrul pietei angro de energie electrica si desfasoara activitati de administrare a pietelor centralizate in sectorul gazelor naturale.
Societatea Comerciala Operatorul Pietei de Energie Electrica - OPCOM S.A. a fost infiintata la 15 august 2000 in temeiul Hotaririi de Guvern nr. 627/2000, ca societate comerciala pe actiuni, filiala a Companiei Nationale de Transport al Energiei Electrice - Transelectrica S.A. si aflata integral in proprietatea acesteia. Incepind cu septembrie 2000, piata angro de energie electrica si de servicii de sistem din Romania este administrata de S.C. OPCOM S.A. in conditiile legislatiei primare si secundare aflata in vigoare.

Ce arata Raportul Consiliului Concurentei - CC (2012)

In raportul dedicat "Evolutiei Sectoarelor cheie", CC analizeaza impreuna producerea si comercializarea pe piata angro de energie electrica.

Background
  • Piata producerii si comercializarii de energie electrica cuprinde in principal producerea de energie in centrale electrice, in scopul comercializarii catre alti operatori economici pe piata angro.
  • Cantitatea de energie importata fizic prin interconectari este, de asemenea, cuprinsa in cadrul pietei producerii si comercializarii de energie electrica. 
  • Pe aceasta piata, producatorii de energie electrica si societatile care realizeaza importuri se situeaza de partea ofertei, iar ceilalti participanti la piata (furnizori de energie electrica, operatori de distributie si transport, consumatori industriali etc.), care achizitioneaza energie electrica pe piata angro, se situeaza de partea cererii.
  • Luand in considerare interactiunea dintre cerere si oferta, definirea pietei relevante a produsului poate implica o segmentare a pietei producerii si comercializarii de energie electrica. Astfel, tranzactiile cu energie electrica pot fi realizate atat in regim concurential, cat si in regim reglementat (in conformitate cu dispozitiile A.N.R.E.), cele doua categorii de tranzactii constituind doua segmente de piata distincte, a caror dimensiune depinde de gradul de liberalizare a pietei de energie electrica.

Analiza raport: Formal sunt 170 de producatori, practic, sunt putini

  • Conform situatiilor prezentate de autoritatea de reglementare, pe piata de energie electrica din Romania exista un numar de cca. 170 de societati comerciale, care detin licenta de producere a energiei electrice. Dintre acestea, numai o parte desfasoara efectiv activitatea pentru care au obtinut licenta, celelalte societati reprezentand concurenta potentiala.

    Cea mai mare parte a consumului national este asigurata de centralele electrice apartinand unor societati cu capital
    majoritar de stat. Legat de aceasta situatie de fapt, de-a lungul timpului s-a ridicat problema apartenentei acestor societati la acelasi grup si a existentei in Romania a unui "monopol" pe piata producerii si comercializarii de energie electrica.

    Cu privire la acest aspect, Consiliul Concurentei apreciaza ca producatorii de energie electrica din Romania, la care statul este actionar majoritar in mod direct, in masura in care au putere de decizie independenta unii in raport cu ceilalti, nu fac parte din acelasi grup. Totodata, in cazul in care intreprinderile la care statul este actionar majoritar detin in portofoliu filiale, acestea fac parte din grupul intreprinderii detinute de stat, iar intreprinderea in cauza este societate-mama pentru respectivele filiale.

Efectele pe lant ale pietei de energie, catre consumatorul final - Concluziile CC, la nivelul anului 2012

  • "Tranzactionarea energiei in mod netransparent afecteaza stabilirea unui nivel de referinta al preturilor." (Concluzii, - p. 20)
Background (potrivit Raportului CC)
- Furnizarea de energie electrica: Piata furnizarii de energie electrica cuprinde activitatea de comercializare a energiei electrice realizata de catre agenti economici ce nu detin capacitati de producere in portofoliu.

- Activitatea de furnizare presupune cumpararea de energie electrica de la societatile ce activeaza pe piata angro si vanzarea acesteia catre alti titulari de licente de furnizare si/sau catre consumatorii finali. Piata furnizarii de energie electrica este segmentata in functie de categoria de clienti: societati care revand energia electrica si consumatorii de energie electrica. Clientii care achizitioneaza energie electrica in scopul revanzarii activeaza pe segmentul de trading, iar cei care achizitioneaza energie electrica in scopul consumului, activeaza pe segmentul de furnizare la consumatorii finali.

- Activitatea de furnizare la consumatorii finali se poate realiza atat in regim concurential, cat si in regim reglementat.

Potrivit datelor prezentate de A.N.R.E., in prezent, pe piata de energie electrica din Romania exista un numar de cca. 180 de societati comerciale, care detin licenta de furnizare a energiei electrice. Cu toate acestea, pe piata furnizarii de energie electrica activeaza efectiv ca furnizori/traderi aproximativ jumatate dintre societatile ce detin licenta de furnizare, celelalte societati reprezentand concurenta potentiala.


Expert in concurenta: "Amendarea Transelectrica de catre Comisia Europeana - o premiera si mai multe consecinte"

Valentin Mircea, Senior Partener la Mircea si Asociatii, expert in concurenta, analizeaza decizia:

  • "Amenda de 1 milion de euro pe care Comisia Europeana a aplicat-o Transelectrica si bursei de energie pe care aceasta o gestioneaza (OPCOM) marcheaza o premiera pentru Romania: este prima sanctiune pe care Comisia Europeana o aplica unui operator economic din Romania. 
  • Multa lume uita ca aplicarea regulilor de concurenta este realizata nu doar de catre Consiliul Concurentei, ca autoritate nationala, ci si de catre Comisia Europeana care este si autoritate de concurenta. 
  • Intreprinderile afectate de comportamentul OPCOM au depus o reclamatie direct la Comisia Europeana, iar aceasta a decis aplicarea unei sanctiuni severe intr-un interval scurt (aproximativ 1 an), raportat la durata medie a unor astfel de investigatii, ceea ce inseamna ca este vorba de o situatie foarte clara, iar Comisia nu a avut nici un dubiu ca este vorba de un abuz de pozitie dominanta.
In opinia expertului citat, decizia va avea cel putin trei consecinte directe:
  • In ceea ce priveste Transelectrica, este foarte probabil ca cei care au reclamat Transelectrica la Comisia Europeana sa solicite despagubiri de la aceasta, pentru excluderea de la tranzactiile derulate de OPCOM.  Aceasta ar fi, la randul sau, o premiera pentru Romania. Este cunoscut faptul ca autoritatile europene sprijina si incurajeaza victimele comportamentelor anticoncurentiale sa solicite repararea prejudiciilor, iar decizia de azi a Comisiei Europene va fi un element solid intr-o astfel de actiune in daune.
  • Cresterea activitatii Comisiei Europene cu privire si la alte posibile fapte anticoncurentiale savarsite in Romania.  Numarul de plangeri ale unor operatori economici romani la Comisia Europeana va creste in perioada urmatoare, in conditiile in tot mai multe persoane vor realiza ca pot apela pentru apararea drepturilor lor nu doar la Consiliul Concurentei, ci si la Comisia Europeana.  
  • La randul sau, Consiliul Concurentei va trebui sa analizeze cu si mai mare atentie, de acum, plangerile primite si sa decida respingerea lor doar in situatiile in care faptele reclamate nu exista cu certitudine sau nu sunt de competenta sa.  Consiliul Concurentei va dori sa evite, in viitor, interventia directa a Comisiei Europene in aria sa geografica de competenta."

Arhiva

AUDIO si VIDEO Ewoud Sakkers, DG Commission, in dialog cu Valentin Mircea: "Managementul la cel mai inalt nivel trebuie sa se implice in conformarea la regulile concurentei"

Intr-o video-interventie de la Bruxelles, expertul Ewoud Sakkers, de la Directia Concurenta a Comisiei Europene preciza: "Managementul la cel mai inalt nivel trebuie sa se implice in conformarea la regulile concurentei"



"Dati-mi voie mai intai sa explic pozitia noastra, in calitate de autoritate de reglementare in domeniul concurentei. Spirijinim, desigur, conformarea.

Este important de spus ca regulile concurentei nu sunt facute pentru a prinde companiile pe picior gresit - prezumtiv, acestea actioneaza legal - regulile sunt facute pentru a interzice anumite tipuri de comportament anti-concurential.

Noi incercam sa cream claritate prin reguli si, desigur, prin cazurile pe care le prezentam - atat noi, cat si curtile europene de justitie – incercam sa aducem claritate asupra regulilor. "

 

Linkuri

Decizia Comisiei Europene de a amenda OPCOM si, implicit, Transelectrica (en. - comunicat)

Evolutia Concurentei in sectoare cheie 2012 (Raport al Consiliului Concurentei)

Ewoud Sakkers, DG Competition, in dialog cu Valentin Mircea, expert concurenta, fost vicepresedinte CC (video-conferinta Bucuresti - Bruxelles) 


In premiera, in Romania, video-dezbatere interactiva Bucuresti-Bruxelles "Profesionistii-concurentei": Afectarea reputatiei, cea mai grea pierdere in cazurile de inalcare a regulilor concurentei. Nu este exclusa raspunderea penala individuala


Transcrierea interventiei d-lui Ewoud Sakkers la Seminarul "Profesionistii Concurentei) (en.)